It-information til nyansatte

Login

På Selvbetjening (klik her) kan du finde dit UCL brugernavn.

Indtast cpr.nr. og klik på pilen for at få vist UCL brugernavn og mailadresse.

Ansattes brugernavn består af 4 bogstaver (initialer) og 4 cifre.

Adgangskoden er Ucl + cpr.nr. (uden bindestreg) fx Ucl1234567890.

Husk at ændre adgangskoden, så andre ikke kan regne din adgangskode ud.

Adgangskoden kan ændres via adgangskodeportalen (klik her). Adgangskoden skal ændres hver 3. måned.

 

Udfyld Brugernavn og adgangskode og Log på

Login på en UCL-pc

Hvis pc'en er på en UCL-adresse, logger man ind i det første loginvindue. Er pc'en ikke på en UCL-adresse, kan man enten vælger Computer Only Logon, hvis man ikke har brug for at tilgå netværksdrev mv., eller man kan logge på Cisco VPN først og derefter logge på pc'en i det første logonvindue for at få adgang til netværksdrev mv.

UCL e-mail (Outlook)

På en UCL-pc logger man på Outlook via programmet Outlook. Derudover kan man logge ind på Outlook Web Access fra en hvilken som helst pc med adgang til internet (klik her). Bemærk, at brugernavnet ikke er mailadressen, men UCL brugernavnet.

UCL programmer

På Skrivebordet på en UCL-pc ligger ikonet "UCL programmer". Herunder ligger genveje til programmer og drev. Genveje til drev ligger i venstre side under "Denne pc".

Programmer installeres automatisk, første gang man dobbeltklikker på programikonet under "UCL programmer". Det forudsætter, at pc'en er på UCL eller har VPN-forbindelse til UCL, da installationsfilerne ligger på en server på UCL.

Lås PC

Hvis du går fra en pc, hvor du er logget på, så husk at låse den, så andre ikke har adgang til dine data. Hold Windows-tasten (flaget) nede og tryk L.

Gemme filer

Gem altid filer på netværksdrev og ikke kun lokalt. Der tages automatisk backup af netværksdrev, og det er muligt at tilgå netværksdrev udefra via VPN - det kræver kun en internetforbindelse.

Gemmes data lokalt på pc'en, er det på eget ansvar. Lokalt gemte data kan ikke genskabes efter fx phishingangreb eller harddiskfejl.

Bitlocker drevkryptering

C-drevet på UCL's bærbare pc'er krypteres automatisk med programmet Bitlocker. Når du modtager pc'en, er den ikke krypteret, men i løbet af få dage vil Bitlocker dukke op og bede dig angive en selvvalgt kode, hvorefter krypteringen sker.

Scanning

Det er muligt at scanne på UCL's kopimaskiner. Log ind på kopimaskinen på samme måde som ved kopiering.

Find funktionen "Scan" på kopimaskinens display.

Følg anvisningen på displayet.

Vælg "E-mail me"-funktionen eller tast din e-mailadresse. Dokumentet skannes til en PDF-fil, der sendes til den e-mailadresse, du har valgt. Der kan kun sendes til e-mailadresser, der ender med ucl.dk.

Trådløst netværk

En UCL-pc vil automatisk tilslutte til UCL's WiFi, når det er inden for rækkevidde. Andre enheder skal registreres først, hvorefter enheden automatisk vil forbinde til "eduroam", når de er inden for rækkevidde af UCL's WiFi.

Find vejledning til trådløst netværk på guides.ucl.dk

Bemærk: Der kan være spærret for nogle funktioner, hvis man tilslutter sin smartphone til det trådløse netværk, fx G-mail.

Ikke tilladt!

Det er ikke tilladt at bruge UCL's it-faciliteter til private kommercielle formål (fx annoncer og lignende), bortset fra platforme, som specifikt er beregnet til det, fx. Opslagstavlen på stud.ucl.dk. På alle andre platforme betragtes denne form for informationer som spam!

Hvor får man hjælp?

IT-Servicedesk kan kontaktes via Servicedesk (klik her) 4444@ucl.dk eller pr. telefon 6318 4444.

Telefonen er åben mandag - torsdag kl. 7.45-15.30 og fredag kl. 7.45-14.00.

Har du problemer med brugen af itslearning, så kontakt din lokale itslearning-administrator eller se vejledninger på guides.ucl.dk (klik her).