UCL Guides DK

Samle flere filer til én PDF-fil med Adobe Acrobat DC (ansatte)

Opdateret

Ved hjælp af programmet Adobe Acrobat DC kan man samle flere filer til ét PDF-dokument.

Er programmet ikke allerede installeret på din pc, så hent det via Adobe Creative Cloud, hvor ansatte i UCL har gratis adgang til en række Adobe-programmer.

Filerne behøver ikke at være samme filtype, for at man kan samle dem. Man kan samle Word-, PowerPoint-, Excel-, PDF-, JPG- og PNG-filer.

Fordelen ved at samle flere filer til én fil er fx, at det er nemmere at sende én samlet fil til andre, og at det er nemmere for modtageren at have overblik i én samlet fil. Det kan fx være aktuelt, hvis man skal sende en dagsorden med mange bilag.

Kombiner (saml) filer

Sørg først for, at de filer, du vil have kombineret, er samlet i én mappe.

I Adobe Acrobat DC vælges Værktøjer - Kombiner filer.

Vælg Tilføj filer.

Find mappen med de filer, der skal kombineres. Vælg filerne og klik Åbn.

Hvis filerne ligger i en anden rækkefølge end ønsket, kan man her trække dem til ønsket placering. Nedenfor kan man se, at jeg har flyttet rundt på placeringen i forhold til den oprindelige placering i mappen. Klik på Kombiner for at få kombineret alle filerne til én fil.

Det kan tage lidt tid at kombinere filerne til én fil.

Bemærk, at der under kombineringen kan komme dialogbokse op, som man skal svare på.

Når filen er klar, åbnes den nye samlede PDF-fil. Gem den med et sigende navn, inden du arbejder videre med den.

Organiser sider

Efter at man har samlet (kombineret) filerne til én PDF, kan man stadig bytte rundt på rækkefølgen af siderne, slette sider og tilføje filer. Klik på funktionen "Organiser sider" i værktøjslinjen i højre side.

Nu kan man se en oversigt over alle siderne i den samlede fil.

Man kan flytte rundt på siderne ved ganske simpelt at trække rundt med de enkelte sider.

Vil man slette en eller flere sider, markerer man blot de sider, der skal slettes, og trykker Delete.

Vil man tilføje en fil, går man op i værktøjslinjen "Organiser sider" øverst i vinduet og vælger Indsæt - Fra fil.

Find og vælg den ønskede fil.

Vælg hvor filen skal indsættes. Der kan vælges mellem før eller efter første, sidste eller en bestemt side.

Når man er færdig med at organisere siderne, klikker man på Luk øverst til højre for at komme tilbage til den almindelige visning af filen, eller "Rediger PDF" i værktøjslinjen i højre side for at redigere andre ting.

Bogmærker

Bogmærker bruges til at navigere rundt i et større PDF-dokument. Man finder bogmærkerne ved at klikke på bogmærkeikonet (ligner et flag) i venstre side af vinduet.

Ved de fleste filtyper laver Adobe Acrobat DC automatisk bogmærker, hvor filnavne bliver til bogmærkenavne. Hvis en Word-fil indeholder overskrifter lavet med typografier, bliver disse overskrifter til under-bogmærker. Ved PowerPoint-filer laves der under-bogmærker med overskrifterne på de enkelte dias eller diasnummerering.

Man kan omdøbe bogmærkerne blot ved at markere bogmærkenavnet og klikke på navnet igen.

Hvis der mangler et bogmærke, klikker man på "Nyt bogmærke" (flaget med +).

Der oprettes nu et nyt bogmærke med navnet "Unavngivet". Ret navnet til noget sigende. Højreklik derefter på bogmærket og vælge Egenskaber.

Vælg fanen Handlinger. Kontroller, om bogmærket peger på den rigtige side. Hvis den gør det, kan man bare klikke på Annuller. Hvis den ikke gør det, så klik på Rediger, ret sidenummeret og afslut med OK i begge vinduer.

Hvis bogmærket ligger forkert i rækkefølgen, trækker man det til den korrekte sted i bogmærkelisten. Hvis der er under-bogmærker i listen, kan det være en fordel at pakke dem sammen (klik på pilen ud for bogmærket, der har under-bogmærker). Så er det nemmere at placere et bogmærke korrekt.

0 Kommentarer

Tilføj kommentar

Send mig en email når nogen besvarer denne kommentar

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Forrige Vejledning Adobe programmer - kun for ansatte
Næste Vejledning UCL VPN - Arbejd hjemme-/udefra (ansatte)
Har du brug for hjælp? Kontakt IT-service