UCL Guides DK

Rummets grupper

Opdateret Sep 16, 2021

Rummets grupper er hvor du som underviser, kan inddele de studerende i  grupper. Det kan både være som arbejdsgrupper, studiegrupper, vejledergrupper eller hvad der nu er behov for.

Både studerende og undervisere kan være medlem af flere grupper. Det er også muligt at tilføje grupper som undergrupper, f.eks. hvis et stort hold bliver delt op i A og B, og derefter i 4 grupper.

For at kunne lave rummets grupper, så skal du først navigere til det rum hvori du ønsker at lave grupper.

Herefter skal du:

1. Klik på 'Mere' i rummets topmenu.

2. Vælg 'Rummets grupper' i dropdown-menuen.

Herefter får du følgende oversigt:

3. Hvis du klikker her kan du oprette en ny gruppe. Du skal først give gruppen et navn, og herefter vælge hvem der skal være i gruppen.

4. Hvis du klikker her oprettes grupper automatisk:

Her skal du angive en titel på grupperne. Der bliver automatisk sat numre efter titlen.

Du har to muligheder når du opretter grupper automatisk:

  1. Ud fra antal grupper du skal bruge
  2. Ud fra hvor mange studerende der skal være i grupperne.

Når du har valgt dine indstillinger, så tryk på 'Opret´. De studerende bliver tilfældigt fordelt i grupperne.

5.    Du har mulighed for, at sende beskeder direkte til en gruppes medlemmer, ved at sætte et flueben til venstre for deres navn, og derefter klikke på 'Send'. Dette er f.eks. godt til hvis en gruppe er bagud med en gruppeaflevering eller andet gruppearbejde.

6.    Her har du mulighed for at slette grupper ved at sætte et flueben til venstre for deres navn, og derefter trykke på 'Slet´.

7.    Her kan du slette grupper ved at klikke på det røde kryds.

7+8. Ved at klikke på enten blyanten eller gruppens navn, får du mulighed for at administrere den enkelte gruppe. Se mere om dette nedenunder.

Administration af grupper og undergrupper

Når du klikker på en gruppes navn, eller blyanten ud for en gruppe i rummets grupper, så får du mulighed for at administrere gruppen - det vil sige tilføje nye medlemmer og tilføje undergrupper.

  1. Klik her hvis du ønsker at rette titlen til gruppen.
  2. Klik her hvis du ønsker at tilføje deltagere til gruppen.
  3. Klik her hvis du ønsker at tilføje en gruppe som en undergruppe i gruppen. Du kan vælge mellem alle de grupper der er oprettet i ´Rummets grupper´.

Alle grupper skal oprettes i 'Rummets grupper', også hvis de skal tilføjes som en undergruppe til en anden gruppe.

4.   Her har du mulighed for at sende beskeder til de medlemmer hvis du har sat et flueben ud for. Du kan også sætte et flueben ud for 'Deltagere i grupper 2' og sende til alle deltagerne.

5.   Her har du mulighed for at fjerne flere medlemmer fra gruppen på en gang, ved først at sætte flueben til venstre for deres navn, og derefter vælge 'Fjern´.

6.   Du kan også slette medlemmer direkte enkeltvis ved at vælge det røde kryds ud for deres navn.

Rummets grupper og tildeling af Ressourcer itslearning

Se her hvordan man oprettet grupper i rummet og oprettet mapper til gruppen/erne under Ressourcer, hvorefter gruppens deltagere tilføjes.

Husk at give de relevante tilladelser, så deltagerne kan arbejde i gruppen.

Forrige Vejledning Sådan kopierer du et læringsobjekt til dit rum
Næste Vejledning Jeg kan ikke logge på WISEflow - Problems on log in to WISEflow
Har du brug for hjælp? Kontakt IT-service