Ekstern gæsteunderviser: Sådan afholder du undervisning i Zoom

Updated Jun 10, 2021

Denne vejledning er til dig, som ikke er ansat på UCL, men som skal undervise online hos UCL én eller flere gange efter aftale med en uddannelse. Der vil blive henvist til interne vejledninger undervejs.

Klik for at udfolde den sektion, du ønsker at læse.

Undervisning foregår i Zoom

UCL har valgt Zoom som undervisningsplatform, og derfor skal din undervisning også afholdes her for at sikre god kontinuitet for de studerende. Vi anbefaler, at du installerer Zoom-klienten på din computer, da det giver den bedste oplevelse.

Din kontaktperson i UCL vil fremsende brugernavn og login til dig i 2 separate e-mails.

Opret et Zoom-rum til undervisningen

Når du har downloadet klienten og er logget ind med din gæstebruger, skal du oprette et Zoom-rum, hvor du kan afholde din undervisning.

1. Klik på "Meetings" i toppen af Zoom-vinduet

2. Klik på plus-ikonet (+) for at oprette et møderum

3. Udfyld navn, dato og vælg indstillinger

Du skal særligt være opmærksom på 5 ting. De er markeret på billedet.

  1. Giv dit rum en retvisende titel
  2. Angiv dato og og varighed for undervisningen
  3. Bed Zoom generere et møde-ID, så det bliver unikt for din undervisning
  4. Slå venteværelset til (dette er ikke et krav, men anbefales). Læs mere om venteværelse-funktionen her.
  5. Angiv at kun autentificerede brugere kan logge ind. Dette er for at sikre, at de studerende deltager korrekt via deres UCL-konto.

Når du er færdig, klikker du på Save i bunden af vinduet. Det vil muligvis åbne et Outlook-vindue, men det kan du bare lukke. Møderummet er oprettet korrekt.

Sende mødelinket til din UCL-kontaktperson

Når du har oprettet møderummet, vil de fremgå af din oversigt i Zoom-klienten

Vælg møderummet, så det markeres som ovenfor. Til højre i vinduet vil du nu kunne finde information om mødet, herunder link til møderummet.

For at finde mødelinket skal du trykke på "Show Meeting Invitation".

Det er linket her (markeret ovenfor), du skal kopiere og sende til den underviser, som er din kontaktperson hos UCL. Linket skal nemlig deles med de studerende i itslearning, hvor du som ekstern gæsteunderviser ikke har adgang.

Når du skal afholde undervisningen

Den dag, du skal afholde din undervisning, åbner du din Zoom-klient, finder dit møderum og klikker på Start

Når du trykker start, åbner dit Zoom-rum. Inden du kan komme i gang, skal du trykke på "Join with Computer Audio".

Her er de vigtigste funktioner, som du skal kende til:

  1. Tænd og sluk din mikrofon
  2. Tænd og sluk dit kamera. Ved at klikke på den lille pil, kan du også sætte virtuel baggrund på.
  3. Se deltagerlisten. Det er også her, du kan lukke deltagere ind fra venteværelset.
  4. Åbn og luk chatten
  5. Del din skærm i mødet, så andre deltagere kan se med. Husk at sætte kryds i "Share sound" i nederste venstre hjørne af det vindue, der åbner, hvis lyden fra din computer også skal deles. Det er relevant, hvis du fx skal vise en video.
  6. Opret breakout rooms. De kan fx bruges til gruppearbejde. Læs mere om breakout rooms her.
  7. Afslut mødet, når din undervisning er forbi.

Hvis du har brug for teknisk assistance

Hvis du oplever tekniske problemer, kan du kontakte IT-service på 6318 4444 eller 4444@ucl.dk.

Derudover er der hjælp at finde på siden her, guides.ucl.dk, hvor der gemmer sig mange vejledninger.

Previous Vejledning Gemme zoommødets chat automatisk
Next Vejledning Hvad er kuffertløsningen?

Har du brug for hjælp?

Kontakt IT-service