IT information til nyansatte

Updated Jan 12, 2021

Velkommen til UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

For at sikre den bedst mulige start på din ansættelse har vi her samlet en række informationer og links til nyttige vejledninger.

Brugernavn, adgangskode og e-mailadresse

Du kan finde brugernavn, start-adgangskode og e-mailadresse på https://netid.ucl.dk/.

Indtast dit cpr.nr. og klik på pilen (eller tryk Enter) for at få vist brugernavn, start-adgangskode og e-mailadresse.

Husk at ændre din adgangskode på https://pws.ucl.dk/. Adgangskoden skal ændres minimum hver 90. dag. Du vil modtage en notifikationsmail nogle dage før, at det er tid for adgangskodeskift.

UCL-pc
Bitlocker (drevkryptering)

Harddisken på din UCL-pc vil automatisk blive krypteret for at undgå, at uvedkommende kan få adgang til dine data, fx ved at stjæle din pc. Din UCL-pc vil i løbet af få dage efter udleveringen poppe op med et Bitlocker vindue, der beder dig angive en adgangskode på mellem 6 og 20 cifre, som fremadrettet skal bruges for at låse op for harddisken. Indtast en kode og sæt krypteringen i gang. Der kan arbejdes på pc'en imens - krypteringen foregår i baggrunden. Efterfølgende skal Bitlocker-koden tastes, hver gang man tænder pc'en.

Læs mere om Bitlocker her - fx hvordan du efterfølgende kan ændre din Bitlocker kode.

Log på pc'en

Når du er på én af UCL's lokationer, vil din UCL-pc automatisk tilslutte til UCL's trådløse netværk "eduroam", hvis den ikke er koblet til netværket via kabel eller dockingstation. Du kan derfor logge på i det første logon-billede "Log on to OES Network"

Når du ikke er på UCL

Er du ikke på UCL, og har du ikke brug for at tilgå UCL's netværk, skal du i det første logon-billede vælge "Computer Only Logon".

Derved kommer du til et nyt logon-billede, hvor du kan logge på lokalt på pc'en.

Hvis du ikke er på UCL og forsøger at logge ind i det første logon-billede, vil computeren søge efter UCL's netværk. Det vil tage et stykke tid, hvorefter du får en fejl og bliver spurgt, om du vil logge lokalt på pc'en. Det er spild af din tid, så husk at bruge det rigtige logon-billede.

Hvis du ikke er på UCL, men har brug for at tilgå UCL's netværk, kan det lade sig gøre via VPN. Se vejledning til VPN her.

Gemme data

Hvis du kun gemmer dine data lokalt på pc'en, bliver der ikke taget backup af dem, og vi har ingen mulighed for at genskabe dine data, hvis din pc bliver stjålet, eller hvis harddisken går i stykker.

Vi anbefaler derfor, at man altid gemmer sine arbejdsrelaterede data på et af UCL's netværksdrev. Se en oversigt over de forskellige netværksdrev, og hvad de bruges til, her. Man kan altid tilgå netværksdrevene med VPN på sin UCL-pc.

Ikonet UCL programmer

Vi har samlet genveje til en række programmer, online systemer og andet nyttigt under ikonet "UCL Programmer", der ligger på skrivebordet på din UCL-pc.

Når du åbner UCL Programmer, ser du en række mapper. Antallet af mapper (og indholdet i mapperne) afhænger af dine rettigheder, og om du er logget på UCL's netværk. Du kan derfor ikke nødvendigvis se alle de mapper, der er vist nedenfor.

1. Fælles programmer - indeholder ikoner til en række programmer, som bruges af mange UCL-ansatte. Det er typisk programmer, der ikke kræver installation.

2. MS Office - indeholder genveje til diverse Microsoft programmer.

3. Print og Scan - indeholder genveje til installation af specielle printere. De almindelige sky-printere er allerede installeret på din UCL-pc, når du får den.

4. Installer - indeholder genveje til installation af mere specielle programmer, der kræver installation.

6. Fagprogrammer - indeholder genveje til programmer, der bruges i undervisningen. Programmerne er opdelt efter fag.

Installere programmer

Du kan frit installere programmer på din UCL-pc. Du kan blive bedt om at indtaste administrator-brugernavn og adgangskode. Du er som standard ikke administrator på din UCL-pc, men du kan selv gøre dig til administrator via "Admin by request". Klik på dette ikon:

Vælg "Anmod om administrator adgang" og vælg Ja i dette vindue:

Du er nu administrator på din UCL-pc i 30 minutter. Når du bliver bedt om at indtaste administrator-brugernavn og adgangskode, indtaster du bare de samme koder, som du bruger til at logge på pc'en med. Nederst til højre kan de følge med i, hvor lang tid du har tilbage som administrator.

UCL's programmer
Connect (intranet)

Connect er UCL's intranet for ansatte. Arbejder du på en UCL-pc og er koblet på UCL's netværk, bliver du som udgangspunkt ikke bedt om brugernavn og adgangskode, når du går på Connect. Bliver du bedt om koder, skal du bruge samme koder, som du logger på din UCL-pc med.

Leder du forgæves efter information på Connect, så prøv søgefeltet øverst til højre. Finder du stadig ikke den ønskede information, så skriv til hr@ucl.dk.

Itslearning

Itslearning er UCL's e-læringsplatform og den primære kontaktflade til de studerende. Man tilgår itslearning via https://ucl.itslearning.com/, hvor man logger ind med WAYF.

Se vejledninger til itslearning her.

SmartKlik (time- og fraværsregistrering)

SmartKlik bruges til registrering af arbejdstid samt ferie og andet fravær. Læs mere om SmartKlik på Connect her.

Her vil blive indsat links til vejledninger til SmartKlik, når vejledningerne er klar.

Teams

Microsoft Teams bruges til telefoni, chat og online-møder mellem ansatte. Online undervisning og kommunikation med studerende foregår ikke via Teams, men via itslearning og Zoom.

Vejledninger til Teams:

Retningslinjer for anvendelse af Teams

Sådan får du Teams på Windows, MacOS, iOS og Android

Introduktion og generelle funktioner

Telefoni, chat og møder

Oprettelse og anvendelse af samarbejdsteams

TimeEdit (skema og lokalebooking)

TimeEdit bruges til at booke UCL's lokaler. Studerende kan også se deres skema i TimeEdit. Læs mere om TimeEdit og lokalebookning på Connect her.

UCL Blanketter

UCL Blanketter (SDBF) er en portal med blanketter til mange forskellige formål, fx rejseafregning, afregning af udlæg, bestilling af rejsekort, anmeldelse af arbejdsulykke og meget andet.

Zoom

Zoom bruges til fjernundervisning, møder samt online mundtlige prøver. På en UCL'pc kan Zoom klienten installeres via UCL Programmer (ikon på skrivebordet) - 4. Installer - Hent Zoom installer.

Find vejledninger til Zoom her.

Her får man hjælp

Har du akut brug for it-support, kan du ringe til IT-Servicedesk på 6318 4444 - se aktuelle åbningstider her. Har du brug for ikke-akut it-support, kan du oprette en sag hos IT-Servicedesk ved at sende en e-mail til 4444@ucl.dk eller udfylde en formular på servicedesk-portalen. Via portalen kan man også oprette sager til Studieservice og Facility Service (Byg).

Har du brug for hjælp?

Kontakt IT-service