Microsoft Teams: Oprettelse og anvendelse af samarbejdsteams på UCL

Updated Feb 02, 2021

Med din Office365-licens har du mulighed for at oprette og deltage i Teams til forskellige former for samarbejde. Inden du opretter samarbejdsteams, anbefales det, at læser de gældende retningslinjer for Teams på UCL.

Sådan opretter du et samarbejdsteam

Ansatte

Teams bestilles via menupunktet "Workplace", som du finder i venstre side, når du har åbnet Teams-klienten.

1. Klik på "Workplace"

2. Klik herefter på "Opret Team"

Der åbnes nu en formular i din browser, hvor du skal angive formålet, navn og beskrivelse af teamet:

Formål

Det er vigtigt, at du vælger det rigtige formål til dit team, da det har invirkning på, hvor vidt du har mulighed for at invitere gæster ind i teamet, der ikke er ansat på UCL.

  1. Afdelingesteam: Anvendes til Internt samarbejde i en afdeling. Her er der ikke mulighed for at invitere gæster uden for UCL.
  2. Undervisningsplanlægning: Anvendes specifikt til planlægning af undervisningsaktiviteter. Skabelonen til dette Team kan løbende justeres, så det passer bedst muligt til denne konkrete opgave.
  3. Projektkommunikation med gæsteadgang: Anvendes til samarbejde om projekter, hvor det er nødvendigt at invitere personer ind i Teamet, der ikke er ansat ved UCL.
  4. Projektkommunikation: Anvendes til samarbejde om projekter, hvor det kun er nødvendigt at invitere personer ind i Teamet, der er ansat ved UCL.
  5. Eksternt samarbejde: Anvendes til det primære formål at samarbejde med personer, der ikke er ansat ved UCL.
  6. Facilitering af netværk: Anvendes til stille en netværks-platform til rådighed for kunder i efter- og videruddannelsen.
Beskrivelse af Teamet

Det er ikke et krav, at du skal lave en beskrivelse af Teamet, men det kan være en god idé, så de personer, du inviterer ind, hurtigt kan orientere sig i, hvorfor de er en del af dit team.

Færdiggør din bestilling ved at klikke på: "Send"

Efter et par minutter vil dit Team være oprettet, og du kan finde det i menupunktet: "Teams" i den venstre bjælke.

Studerende

Teams bestilles via menupunktet "Workplace", som du finder i venstre side, når du har åbnet Teams-klienten. (Se denne vejledning

1. Klik på "Workplace"

2. Klik herefter på "Opret Team"

Der åbnes nu en formular i din browser, hvor du skal angive et navn og en beskrivelse af teamet.

Færdiggør din bestilling ved at klikke på: "Send"

Efter et par minutter vil dit Team være oprettet, og du kan finde det i menupunktet: "Teams" i den venstre bjælke.

Sådan anvender du et samarbejdsteam

Ansatte

For at komme i gang med at tilpasse dit team, skal du finde tilpasningsmenuen. Gå til dit team og klik på de 3 vandrette prikker til højre for navnet på dit team.

Du har nu mulighed for at lave en række generelle tilpasninger for dit team. I denne vejledning fokuseres der på at tilføjelse af medlemmer og oprettelse af kanaler.

Tilføj medlemmer

Medlemmer tilføjes vil at klikke på: "Tilføj medlem". Du vil løbende kunne tilføje og fjerne medlemmer, så det gør ikke så meget, hvis du glemmer nogen i første omgang.

Find dine kollegaer ved at skrive deres navne og klik på dem, når de dukker op. Klik herefter på: Tilføj"

Ændring af roller

Alle medlemmer i Teams har en rolle, og hver af dem har forskellige tilladelser. 

Ejere

Teamejere administrerer bestemte indstillinger for teamet. De tilføjer og fjerner medlemmer, tilføjer gæster, ændrer indstillingerne for teamet og tager sig af administrative opgaver. Der kan være flere ejere i et team.

Medlemmer

Medlemmer er personer i teamet. De taler med andre teammedlemmer i samtaler. De kan få vist og som regel uploade og ændre filer. De udfører også de sædvanlige former for samarbejde, som teamejerne har tilladt.

Brug af kanaler

Kanaler kan være dedikeret til et specifikt emne, en afdeling eller et projekt. Alle teams har som udgangspunkt en kanal med navnet: Generel.

Eksempelvis har teamet: Demonstrationsteam kanalerne:

  • Generel
  • Afholdelse af workshops
  • Kompetencehjulet
  • Læringsobjekter
  • Projekt læringscirkler
  • Vejledningsmateriale

Alle samtaler, møder, filer og apps i kanalen Læringsobjekter har med Læringsobjekter at gøre, og alt i denne kanal er synligt for alle på teamet Demonstrationsteam.

Det er i kanaler, at arbejdet finder sted – hvor man fører tekst-, lyd- og videosamtaler, som er åbne for hele teamet, hvor man deler filer, og hvor apps kan tilføjes.

Studerende

For at komme i gang med at tilpasse dit team, skal du finde tilpasningsmenuen. Gå til dit team og klik på de 3 vandrette prikker til højre for navnet på dit team.

Du har nu mulighed for at lave en række generelle tilpasninger for dit team. I denne vejledning fokuseres der på at tilføjelse af medlemmer og oprettelse af kanaler.

Tilføj medlemmer

Medlemmer tilføjes vil at klikke på: "Tilføj medlem". Du vil løbende kunne tilføje og fjerne medlemmer, så det gør ikke så meget, hvis du glemmer nogen i første omgang.

Find dine medstuderende ved at skrive deres navne og klik på dem, når de dukker op. Klik herefter på: Tilføj"

Ændring af roller

Alle medlemmer i Teams har en rolle, og hver af dem har forskellige tilladelser. 

Ejere

Teamejere administrerer bestemte indstillinger for teamet. De tilføjer og fjerner medlemmer, tilføjer gæster, ændrer indstillingerne for teamet og tager sig af administrative opgaver. Der kan være flere ejere i et team.

Medlemmer

Medlemmer er personer i teamet. De taler med andre teammedlemmer i samtaler. De kan få vist og som regel uploade og ændre filer. De udfører også de sædvanlige former for samarbejde, som teamejerne har tilladt.

Brug af kanaler

Kanaler kan være dedikeret til et specifikt emne, fag eller et projekt. Alle teams har som udgangspunkt en kanal med navnet: Generel.

Eksempelvis har teamet: Demonstrationsteam kanalerne:

  • Generel
  • Afholdelse af workshops
  • Kompetencehjulet
  • Læringsobjekter
  • Projekt læringscirkler
  • Vejledningsmateriale

Alle samtaler, møder, filer og apps i kanalen Læringsobjekter har med Læringsobjekter at gøre, og alt i denne kanal er synligt for alle på teamet Demonstrationsteam.

Det er i kanaler, at arbejdet finder sted – hvor man fører tekst-, lyd- og videosamtaler, som er åbne for hele teamet, hvor man deler filer, og hvor apps kan tilføjes.

Previous Vejledning Microsoft Teams: Retningslinjer for anvendelse af Teams på UCL
Next Vejledning Microsoft Teams - Windows, MacOS, iOS og Android

Har du brug for hjælp?

Kontakt IT-service