Hold fjernundervisning og møder i dit personlige Zoom-rum

Updated May 14, 2020

Hos UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole køber vi adgang til Zoom via DeiC, som sikrer dine persondata. Læs mere her: Om Zoom og datasikkerhed.

Bemærk: alle medarbejdere og studerende har adgang til Zoom med deres UCL-loginoplysninger via https://ucldk.zoom.us/ . Det kan bruges til alt fra fjernundervisning til møder og online mundtlige eksamener.

Vi anbefaler, at UCL's brugere benytter sig af Zooms software til hhv. computer, tablet og smartphone. Alternativt kan man også koble sig på via en webbrowser til https://ucldk.zoom.us/

Denne vejledning tager udgangspunkt i, at du allerede har hentet og installeret Zoom klienten, og at du er logget ind med din UCL-bruger. Hvis ikke, kan du med fordel starte her: Sådan installerer du Zoom klienten.

Hvis du skal bruge dit personlige Zoom-rum til afholdelse af online mundtlig eksamen, læs her: Online mundtlig prøve i Zoom - Eksaminator

OBS: Hvis du deltager fra en Mac, så læs først her: Vigtige indstillinger for Zoom til Mac

Find og del linket til dit personlige rum

I Zoom klienten vælger du "Meetings" øverst.

Her vælger du dit personlige møderum, My Personal Meeting ID (PMI). Det er valgt som standard.

I højre halvdel kan du nu kopiere linket til dit personlige møderum ved at klikke på "Copy Invitation" eller manuelt markere og kopiere (ctrl+c / cmd+c) linket.

Til undervisere: Det er dette link, du skal dele med dine studerende eller kolleger, fx i itslearning eller en e-mail. Når de klikker på linket, vil de komme til dit møderum.

Når du er klar til at starte

Når du skal starte din undervisning eller dit møde, åbner du dit møderum via Zoom klienten ved at klikke på "New Meeting"

Tryk nu på "Join with Computer Audio"

Du kan teste din lyd en ekstra gang ved at trykke på "Test speaker and Microphone"

Du har nu åbnet møderummet og er klar til at modtage deltagere.

Alternativt via en webbrowser

Gå til https://ucldk.zoom.us/ og log ind med din UCL-bruger

I venstre side vælger du "Meetings" og herefter "Personal Meetings Room".

Nu kan du i øverste højre hjørne vælge "Start Meeting"

Kopier møderummets adresse (ud for "Join URL") og send det til de andre deltagere.

Nu skal du vælge enten at aktivere mødet via downloadet software eller via browser (ved at vælge "start from your browser").

Vælges møde via downloadet software:

Tryk på "Join with Computer Audio"

Vælges møde via browser:

Tryk på ‘Join Audio by Computer’

De vigtigste funktioner i møderummet

Zoom-aktiviteten er nu i gang, og du har følgende muligheder:

  1. Mulighed for at kopiere URLen (denne mulighed er kun synlig, hvis du kommer ind og dit kamera er slukket)
  2. Lyd: aktiver / deaktiver lyden
    Lydindstillinger via menupil: vigtigste punkt er ‘Test Speaker and Microphone…’
  3. Video: aktiver / deaktiver video
    Videoindstillinger via menupil: vigtigste punkt er ‘Video Settings…’, hvor en række indstillinger for video kan indstilles. Bemærk: virtuel baggrund kun fungerer med greenscreen baggrund.
  4. Sikkerhed: lås mødet, aktiver venteværelse, tillad deltagerne at dele skærm, sende chat og omdøbe brugernavn
  5. Se deltagere
    I deltageroversigten kan man se øvrige deltagere.
    Mødelederen kan desuden slå lyd til og fra samtlige deltagere.
  6. Afstemning (synlig for mødeholder)
  7. Chat: Send chat til enten alle deltagere eller enkeltvis.
    Bemærk: en chat kan bestå af tekst eller vedhæftede filer.
    Chatindstillinger via tre prikker: hvem skal kunne sende chats
  8. Del skærm
    I nyt vindue kan man frit vælge mellem hele skærmen, whiteboard (tavlefunktion), åbne programmer og browsere (et vindue pr. åben tab).
    Nederst i vinduet kan man sætte flueben i ‘Share computer sound’ for at dele lyd fra computeren, samt flueben i ‘Optimize Screen Sharing for Video Clip’).
    Tryk ‘Share’ for at aktivere deling af den valgte løsning.
    Delingsindstillinger via menupil: valg mellem en eller flere simultane skærmdelinger. Anbefaling: en skærmdeling ad gangen.
  9. Optag: hvis mødelederen har tilladt at du kan optage aktiviteten, kan du her start optagelse.
    Bemærk: det er kun lyd, video og chats, der bliver optaget. Øvrige gestures, meningsmåler m.m. bliver ikke optaget.
  10. Arbejdsgrupper (synlig for mødeholder): mulighed for at sende deltagerne ud i virtuelle arbejdsgrupper.
  11. Afslut mødet: tryk på ‘End meeting’, for at forlade mødet.
    I nyt vindue kan man forlade mødet (mødet fortsætter for øvrige deltagere).

For at kunne se alle deltagere på samme tid, skal du vælge "Gallery View" øverst til højre.

Der findes mange muligheder i Zoom. Du kan bl.a. lave Breakout Rooms til gruppearbejde eller optage sessioner. Læs mere her: Zoom - Avancerede funktioner

Previous Vejledning Vigtige indstillinger for Zoom til Mac
Next Vejledning Opret nye rum til møder eller fjernundervisning i Zoom

Har du brug for hjælp?

Kontakt IT-service